• De waarom van F-KWadraat

    Ondernemers vooruit helpen zit in onze genen

    Wie wij zijn FinancieringsScan
  • De waarom van F-KWadraat

    Ondernemingen worden financieel gezond door WINST te maken. Omdat alleen een financieel gezonde onderneming de ondernemer in staat stelt dromen waar te maken.

    Wie wij zijn FinancieringsScan

Nieuws

Home Nieuws

U heeft het mogelijk zelf al eens bij de hand gehad; u bent vergeten om de door u betaalde lijfrentepremie in de aangifte inkomstenbelasting af te trekken. Niet getreurd, er is dan toch nog zoiets als de saldomethode, waarvan u gebruik kunt maken. Deze methode houdt in dat een deel van de toekomstige uitkeringen onbelast blijft. Van belang is wel dat u moet kunnen aantonen dat de lijfrentepremie is betaald én niet is afgetrokken. De lijn in de rechtspraak is hier vrij hard. Kunt u de premiebetaling niet bewijzen? Dan wordt uw verzoek tot toepassing van de saldomethode afgewezen.

Tip
Bewaar oude aangiftes en betalingsbewijzen zorgvuldig, zodat u eenvoudig kunt aantonen dat u de lijfrentepremies wel heeft betaald, maar niet heeft afgetrokken.

Op 1 maart aanstaande start de aangifteronde IB 2024. De Belastingdienst heeft aangekondigd dit keer extra aandacht te besteden aan de zakelijkheid van kosten. Daarbij wordt extra gelet op privékosten die als zakelijk zijn geboekt. Ook zullen de aangiften vennootschapsbelasting, btw en loonheffingen hierop actief worden gecontroleerd. Bovendien zal de Belastingdienst vaker boekenonderzoeken houden, met name bij zelfstandige ondernemers en dga’s met een eenpersoons-bv. Uit onderzoek blijkt dat de kosten bij deze groepen vaak verkeerd worden verwerkt.

Tip
Bent u zelfstandig ondernemer of dga? Zorg er dan voor dat u de kosten correct verwerkt in uw administratie en dat u bewijsstukken kunt overleggen, zodat u de zakelijkheid van de kosten kunt aantonen.

Binnenkort valt de WOZ-beschikking 2025 op uw (digitale) deurmat. De WOZ-waarde 2025 betreft de waarde van uw woning (of een gebouw) op de waardepeildatum 1 januari 2024. Het verdient aanbeveling deze beschikking te (laten) controleren vanwege het grote belang. De WOZ-waarde is namelijk niet alleen relevant voor de gemeentelijke heffingen, maar ook voor andere belastingen, zoals de inkomstenbelasting en de schenk-  en erfbelasting. Bent u het niet eens met de vastgestelde waarde in de WOZ-beschikking, dan moet u binnen 6 weken na de dagtekening van de beschikking daartegen bezwaar aantekenen bij uw gemeente. U kunt geen bezwaar aantekenen bij de Belastingdienst!

 Tip
Het is van groot belang dat u uw bezwaar tijdig indient. Is de 6-wekentermijn verstreken en hebt u geen bezwaar gemaakt? Dan zit u weer een jaar vast aan de vastgestelde waarde voor de gemeentelijke heffingen, maar ook voor de andere belastingen.

Kosten die u voor uw onderneming maakt, kunnen ook een privé-element bevatten. Heeft uw bv één of meer werknemers in dienst? Dan is de aftrek van deze gemengde kosten beperkt. De aftrekbeperking geldt voor de kosten voor voedsel, drank en genotmiddelen, representatiekosten en voor de kosten van congressen, seminars, symposia, excursies en studiereizen. Maar vormen deze kosten loon voor uw werknemer, dan zijn ze integraal aftrekbaar. Zijn de kosten geen loon, dan zijn ze pas aftrekbaar als een drempelbedrag wordt overschreden. Dit drempelbedrag is sinds 1 januari 2025 verhoogd van € 5.600 naar € 5.700. Als 0,4% van het loon van uw werknemer(s) hoger is dan dit bedrag, geldt het hogere bedrag als niet-aftrekbaar drempelbedrag.

 Tip
Uw bv kan ook gebruikmaken van een alternatief. Zij mag dan 73,5% van de gemengde kosten in aftrek brengen.

Op 30 januari 2025 is het loket bij de RVO geopend van de nieuwe subsidieregeling Circulair implementeren en opschalen (CIO). Deze subsidie is bedoeld voor ondernemers die producten of materialen willen hergebruiken, repareren of met hoge kwaliteit willen recyclen. Denk aan elektronische en elektrische apparaten, textiel, maaltijdverpakkingen en meubels. Ook als u hier al mee bezig bent en wilt uitbreiden om zo minder COuit te stoten, kunt u van deze nieuwe subsidie gebruikmaken. Heeft u een mkb-bedrijf? Dan krijgt u 50% subsidie over de gemaakte kosten. Een grootbedrijf krijgt 15%. De subsidie is minimaal € 50.000 per aanvraag en minimaal € 25.000 per onderneming. U kunt deze subsidie alleen aanvragen of samen met partners. De subsidie bedraagt maximaal € 500.000. Het aanvraagloket is open tot en met 8 april 2025, 12.00 uur.

 Tip
Wilt u een project starten dat bijdraagt aan een circulaire economie – of bent u daar al mee bezig en wilt u uitbreiden? Kijk dan op de site van de RVO of u gebruik kunt maken van deze subsidiekans.

Er zijn kosten die u voor uw onderneming maakt, maar waarin ook een privé-element zit. Dit zijn de gemengde kosten. Hieronder vallen de kosten voor voedsel, drank en genotmiddelen, representatiekosten en de kosten van congressen, seminars, symposia, excursies en studiereizen. Gemengde kosten zijn pas aftrekbaar voor de inkomstenbelasting als een drempelbedrag wordt overschreden. Dit drempelbedrag is sinds 1 januari 2025 verhoogd van € 5.600 naar € 5.700.

Tip
U kunt ook gebruikmaken van een alternatief. U mag er namelijk ook voor kiezen om 80% van de gemengde kosten in aftrek te brengen.

U bent als werkgever verplicht om gegevens over betalingen aan derden over 2024 uiterlijk 31 januari 2025 te verstrekken aan de Belastingdienst. Daartoe wordt u niet meer uitgenodigd. U moet de opgave dus uit eigen beweging doen. Uitgezonderd zijn betalingen aan werknemers, artiesten, beroepssporters, vrijwilligers en personen die een btw-factuur hebben uitgereikt. Gegevens over personen die facturen zonder btw uitreiken, geen facturen uitreiken of facturen met btw verlegd, moet u dus wel aanleveren. De gegevens betreffen het BSN, de naam, het adres en de geboortedatum van de ontvanger van de betalingen, de uitbetaalde bedragen en de data waarop deze betalingen zijn gedaan. Ook kostenvergoedingen moet u vermelden.

Tip
U kunt de gegevens digitaal verstrekken via het gegevensportaal of via Digipoort. Wilt u van Digipoort gebruikmaken, dan hebt u een PKIoverheid services certificaat nodig. Als u dat (nog) niet hebt, kunt u dit certificaat aanvragen bij Logius.

Bent u ondernemer en hebt u geen personeel (u heeft dus geen loonheffingennummer) en hebt u een uitnodiging van de Belastingdienst ontvangen om gegevens van uitbetaalde bedragen aan derden over 2024 te verstrekken? Dan bent u verplicht deze gegevens (zonder BSN!) uiterlijk op 31 januari 2025 bij de Belastingdienst aan te leveren. Hebt u daartoe geen uitnodiging gehad, dan mág u deze gegevens aanleveren. De gegevens betreffen de datum waarop en de naam, het adres en de geboortedatum van de persoon aan wie u het bedrag hebt uitbetaald. Het gaat vooral om betalingen die doorgaans tot het belastbare resultaat uit overige werkzaamheden behoren. Uitgezonderd zijn met name betalingen aan werknemers, artiesten, beroepssporters, vrijwilligers en personen die een btw-factuur hebben uitgereikt. Gegevens over personen die facturen zonder btw uitreiken, geen facturen uitreiken of facturen met btw verlegd, moet u dus wel aanleveren.

Tip
U kunt de gegevens over 2024 digitaal aanleveren via het gegevensportaal of via Digipoort. Wilt u de gegevens aanleveren via Digipoort, dan hebt u een PKIoverheid services certificaat nodig. Als u dat (nog) niet heeft, kunt u dit certificaat aanvragen bij Logius.

Heeft u bij de koop of verkoop van een onroerende zaak ervoor gekozen om btw-belast te leveren? In dat geval moet de koper binnen vier weken na afloop van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarin het pand aan hem/haar is geleverd, een schriftelijke verklaring uitreiken aan de verkoper en de Belastingdienst. Daaruit moet blijken dat de koper het pand in beide jaren ook feitelijk voor 90% (soms 70%) of meer voor belaste prestaties heeft gebruikt. Bij een belaste levering in 2023 moet dat dus uiterlijk gebeuren vóór 29 januari 2025.
Verhuurt u een onroerende zaak met btw? In dat geval moet de huurder die niet meer aan het 90%- (soms 70%-)criterium voldoet, dit bij u en bij de Belastingdienst melden binnen vier weken na afloop van het jaar.

Tip
U doet er verstandig aan om te controleren of de huurder van uw pand nog aan het 90%- (70%-)criterium voldoet en zo niet, of hij/zij zich heeft gemeld

Laat een reële inschatting maken van de verschuldigde vennootschapsbelasting in 2025, zodat de Belastingdienst uw bv niet een te lage voorlopige aanslag voor de vennootschapsbelasting oplegt. Als uw bv na afloop van het jaar vennootschapsbelasting blijkt te moeten bijbetalen, dan loopt zij het risico daarover 9% (in 2024: 10%) belastingrente in rekening gebracht te krijgen. Laat ook controleren of uw bv over 2024 voldoende vennootschapsbelasting heeft betaald. Misschien heeft uw bv het beter gedaan dan u begin 2024 had verwacht en is de winst over 2024 toch hoger uitgevallen. Laat uw adviseur dan bij de Belastingdienst om een aanvullende voorlopige aanslag verzoeken.

 Tip
Laat de voorlopige aanslag van uw bv controleren en voorkom dat zij vennootschapsbelasting moet bijbetalen, verhoogd met belastingrente.