Stap 1. Opstellen
Profit Assessment
Stap 2. Opstellen
Winstplan
Stap 3. Inrichten
administratieve processen
Stap 4. Evaluatie
Winstplan
Stap 1. Opstellen Profit Assessment
De eerste stap is het opstellen van een zogenoemd Profit Assessment. Dit Profit Assessment stellen wij op aan de hand van een analyse van de financiële rapporten van de onderneming in het recente verleden, in combinatie met de recente aangiften inkomstenbelasting.
In het Profit Assessment wordt beschreven wat ons is opgevallen tijdens de analyse van de rapporten en aangiften. Ook is er in opgenomen hoe de geldstromen binnen het bedrijf lopen. Dit Profit Assessment wordt vervolgens met de klant besproken. De ervaring is dat dit al enorm veel inzicht oplevert.
Stap 2. Opstellen Winstplan
Een goed resultaat begint met een goed plan! De tweede stap is dat we samen met de klant een Winstplan opstellen. De belangrijkste doelen van het Winstplan zijn het geven van inzicht en het maken van keuzes. Het Winstplan is de vertaling van de doelen van de klant in cijfers: in omzet, kosten en winst.
Het laat zien of de klant met de onderneming winst maakt. En of met de onderneming voldoende geld wordt verdiend om een salaris aan de ondernemer te betalen.
Stap 3. Inrichten administratieve processen
Het is de bedoeling de verwerking van de administratie zo soepel mogelijk te laten verlopen. Dat doen we met name door het aan elkaar koppelen van systemen, zoals een koppeling tussen het boekhoudpakket en de bank, waardoor bankmutaties volledig automatisch ingelezen worden in het boekhoudpakket. Ook gebruiken we een app voor het maken van een foto van bonnetjes, waarna die rechtstreeks door geboekt worden in de boekhouding.
We gebruiken online boekhoudpakketten, omdat die een optimale samenwerking tussen de klant en ons kantoor mogelijk maken. Tegelijkertijd helpen we de klant met het opzetten van een systeem waarbij er meerdere bankrekeningen worden gebruikt.
Stap 4. Evaluatie Winstplan
De in het Winstplan opgenomen doelstellingen worden periodiek geëvalueerd. Tijdens deze evaluaties worden de werkelijke cijfers naast het plan gelegd. Waar gaat het goed? Waarom gaat het goed? Maar ook, waar valt het tegen? Waarom valt het tegen? En wat kan er aan worden gedaan om de situatie te verbeteren? Een heel dynamisch en tegelijkertijd ook heel leerzaam proces dat enorm veel inzicht oplevert!